خزش: آیا موتور جستجو می تواند صفحه شما را پیدا کند
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


همانگونه که می‌دانید موتورهای جستجو وظیفه ی پاسخگویی به کاربران را بر عهده دارا‌هستند و شاید لقب موتور پاسخگو برای آن مناسب تر و گویا تر باشد. این ابزار هوشمند وظیفه ی کشف، ادراک و سازماندهی محتوای اینترنتی را به خواسته ارائه مرتبط ترین نتیجه ها به کاربر را داشته و بعضی اوقات هم بدون مرتبه بندی و به طور بدون واسطه به کاربر پاسخ خواهد بخشید. برای اینکه محتوای شما در نتیجه ها گوگل قابل مشاهده باشد شما در قدم اول باید بهینه سازی وب سایت خود را بهبود ببخشید وگرنه راهی برای نمایش تارنما شما در SERP گوگل وجود نخواهد داشت.

آموزش سئو

دوره آموزش سئو

آکادمی رایا پارس


آنچه در‌این نوشته خوا‌هیم داشت
موتور جستجو چطور فعالیت می کند؟
خزش یا کرال موتور جستجو چیست؟
ایندکس موتور جستجو به چه معناست؟
سکو بندی موتور جستجو چیست؟
خزش: آیا موتور جستجو می تواند کاغذ شما را پیدا کند
چطور به موتور جستجو، درخواست خزش ارسال کنیم؟ (+ رفع نقص‌)
سئو بودجه خزش
مشکلات رایج که موجب عدم خزش وبسایت شما می‌گردد
ایندکسینگ: موتور جستجو چطور تارنما شما را تفسیر می کند؟
آیا می‌توانم ببینم کرالر گوگل سایت مرا چطور می بیند؟
رنکینگ: چطور موتورهای جستجو آدرس ها را مرتبه بندی می کنند؟
چرا الگوریتم ها بروزرسانی میگردند؟
موتور جستجو چه می خواهد؟
موقعیت صفر گوگل
گردآوری بندی
مولف
علی سخا
موتور جستجو چطور شغل می کند؟
موتور جستجو به ترتیب سه فرایند پایین را طی می کند:
خزش (Crawling): خزنده ها،فضای وب را برای یافتن محتوای تازه جستجو می کنند. جستجوی کد و محتوا برای هر آدرس تازه
ایندکس (Indexing): محتوای یافت شده در طی فرایند خزش، ذخیره و سازماندهی می شود تا با جستجوهای کلیدی در سرپ گوگل نمایش داده شود.
درجه بندی (Ranking): در‌این بخش موتور جستجو، محتوا را مبنی بر فاکتورهای مشخصی که اما تعداد قابل توجهی از آنها برای ما ناپیداست و وزن دهی آنها به صورت تجربی بدست آمده، جايگاه بندی می کند و به کاربر ذیل جستجوی لغت ها کلیدی خاص نمایش می دهد.
خزش یا کرال موتور جستجو چیست؟
خزش یا کرال، فرآیندی هست که در آن موتور جستجو، تیم ای از ربات ها را که به crawler پر اسم و رسم می‌باشند را برای یافتن محتوای تازه در سرتاسر فضای وب دور از هم می کند. این محتوا می‌تواند یک ورقه وب، تصویر، pdf، ویدئو و… باشد. اما صرف لحاظ از قالب، محتوا به وسیله آدرس (لینک) یافت میشود.
ایندکس موتور جستجو به چه معناست؟
موتورهای جستجو اطلاعاتی را که از مرحله خزش پیدا کرده اند، به صورت فهرست ذخیره و پردازش می کنند تا آماده ارائه به کاربران باشد.
سکو بندی موتور جستجو چیست؟
پس از انجام مرحله ایندکس، موتور جستجو محتوا را مبتنی بر ارتباط موضوعی، عنوان، آدرس، اعتبار دامنه و… به صورت نسبی جايگاه بندی کرده و تحت جستجوی لغت ها به استفاده کننده نشان می دهد.
نکته: ممکن میباشد شما وب سایت خود را برای دسترسی بعضی از خزنده ها مسدود کنید یا به موتور جستجو فرمان دهید که صفحات مشخصی را در فهرست خود ذخیره نکنند. در‌حالتی که می‌خواهید محتوای شما توسط کاربران پیدا شود، آغاز می بایست مطمئن شوید تا برای خزنده‌های گوگل قابل دسترسی و فهرست بندی باشد. در غیر اینصورت از نتایج گوگل نامرئی خواهید شد.
خزش: آیا موتور جستجو قادر است ورقه شما‌را پیدا کند
همانگونه که تا الان بازرسی فرمودید، اطمینان از اینکه سایت شما مورد خزش و ایندکس قرارگرفته باشد پیش نیاز نمایش وبسایت شما در نتایج گوگل میباشد. یکی از شیوه های تفحص صفحه های ایندکس شده، به کار گیری از عملگر “site:yourdomain.com” میباشد که یک جستجوی پیشرفته را برای شما رقم خواهد زد. برای این شغل کافی میباشد در موتور جستجوی گوگل عبارت “site:yourdomain.com” را تایپ فرمائید. این عملگر تک تک نتایجی که از این دامنه می شناسد را برای شما لیست خواهد کرد.
با اینکه تعداد نتایجی که گوگل به شما نمایش می دهد دقیق نیست البته این عملگر یک روئت کرد جامع از اینکه کدام صفحه ها تارنما ایندکس شده را به شما ارائه خواهد داد.
برای حصول به گزارش دقیقتر کافی میباشد از سرچ کنسول به کار گیری نمائید و از بخش index coverage را تحقیق فرمایید.
نکته: در صورتیکه در نتیجه ها گوگل نمایش داده نمی شوید ممکن میباشد به یک کدام از دلایل پایین باشد:
وبسایت شما کاملا جدید است و هنوز میزان دارایی خزش ندارد.
وب سایت شما هیچگونه لینک خارجی ندارد.
ساختار وب سایت شما، فرایند خزش را برای بات های گوگل طاقت فرسا کرده است.
صفحه های شما noindex هست و خزنده اجازه توده اطلاعات از آن را ندارد.
سایت شما توسط گوگل پنالتی شده است.
چطور به موتور جستجو، درخواست خزش ارسال کنیم؟ (+ رفع نقص‌)
به کارگیری از سرچ کنسول یا اپراتور site: استفاده کرده اید و متوجه نقص در خزش و ایندکس برخی از صفحات خود شده اید، می بایست از چند ترفندها برای معرفی کاغذ خود به گوگل به کار گیری فرمایید
به کارگیری از نقشه سایت و یا رفع خطاهای آن که در سرچ کنسول به شما نشان داده میشود.
بهبود محتوا از نظر کیفی و مقداری
تغییر تحول آدرس برگه و تست آن
پلاگین های خود را تک به تک غیرفعال فرمایید و شیت خود را به سرچ کنسول معرفی فرمایید و منفعت را پایین لحاظ بگیرید. بعضی وقتها افزونه ها موجب بروز نقص‌ برای بات های گوگل خواهند شد.
اکثری از سایت های وردپرسی در قالب خود ایراداتی دارند که ممکن می باشد موجب اخلال در روند خزش خواهند شد. برای تشخیص این آیتم کافی است یکبار قالب خود را غیر فعال نمائید و محتوای خود را برای ایندکس به سرچ کنسول معرفی نمایید.
از صفحه ها حاذق خود به شیت ای که ایندکس نمی‌شود لینک و پیوند داخلی ایجاد کرد کنید و فایده را پژوهش کنید.
سئو دارایی خزش
بودجه خزش میانگین تعداد آدرس هایی است که بات گوگل قبل از خروج از وبسایت شما آیتم بازرسی قرار می دهد. سئو دارایی خزش تضمین می کند که کرالر فرصت خود را برای مشاهده صفحه ها بی التفات شما هدر نخواهد بخشید. سئو میزان دارایی خزش در سایت‌های بسیار گرانقدر که ده‌ها هزار شیت دارا هستند از التفات بالایی برخوردار‌است، ولی هیچ گاه ایده بدی نیست که خزنده‌ها را از دسترسی به محتوایی که برایتان اصلی نیست نهی کردن نمایید. برای این کار کافی هست از باطن سایت مپ صفحه های را از index به noindex تغییر تحول دهید.
ایرادات رایج که موجب عدم خزش تارنما شما می گردد
ناوبری گوشی که نتیجه ها متفاوتی نسبت به دسکتاپ نماد می دهد.
استفاده از کدهای جاوا اسکریپت در پیمایش. (گوگل بعضی وقت ها در خزش کدهای جاوا اسکریپت ضعف دارااست.)
شخصی سازی و نمایش پیمایش اختصاصی به بعضا بازدید کنندگان
فراموش کردن لینک و پیوند سازی داخلی به صفحه های بالا دست و اصلی
ایندکسینگ: موتور جستجو چطور وب سایت شمارا تعبیر و تفسیر می کند؟
هنگامی که مطمئن شدید که سایت شما بوسیله کرالرهای گوگل دیده شده، شغل آتی آن میباشد که مطمئن شوید که قابل ایندکس شدن نیز هست. اینکه وبسایت شما توسط موتور جستجو قابل کشف و خزیدن است، لزوماً به‌این مضمون‌ نیست که در فهرست گوگل ذخیره می گردد. در بخش قبلی در امر crawling و چگونگی کشف صفحه های وب توسط موتورهای جستجو کلام کردیم.
ایندکسینگ فرایندی می باشد که صفحات شما در دیتابیس گوگل ذخیره می گردند. بعداز اینکه خزنده یک کاغذ را پیدا کرد، موتور جستجو آن را درست مانند یک مرورگر رندر می کند. در فرایند اعمال این کار، موتور جستجو، محتوای آن ورقه را تجزیه و رسیدگی می کند و تک تک این اطلاعات را در فهرست خود ذخیره می کند.
آیا می‌توانم ببینم کرالر گوگل تارنما من‌را چطور می بیند؟
ولی؛ نسخه ذخیره شده ورقه شما(cached version) تصویری از آخرین باری که بات گوگل صفحه شمارا خزش کرده را به شما نمایش خواهد داد. گوگل صفحه های وب را طبق برنامه های زمانی معلوم و متفاوتی گزینه خزش و ذخیره قرار می دهد. وب سایت‌های شناخته ‌شده‌ بیشتراز وب‌وبسایت های ناآشنا مورد اعتنا قرار می‌گیرند. شما میتوانید با کلیک کردن روی پیکان کشویی کنار URL در SERP گوگل و گزینش آیتم «Cached» مشاهده کنید که نسخه ذخیره‌شده یک ورقه از نگاه ربات چه‌طور میباشد.
نکته: شما همچنین میتوانید نسخه متنی وبسایت خود را به طور مستقل ببینید و ببینید آیا محتوای متنی شما کاملا آیتم خزش قرار میگیرد یا خیر.
رنکینگ: چطور موتورهای جستجو آدرس ها را درجه بندی می کنند؟
چطور موتورهای جستجو بهترین و مرتبط ترین نتایج را با تمرکز به جستجوی کاربر برای ما نمایش می‌دهند؟ این آیتم به عنوان مرتبه بندی یا مرتب سازی حاصل جستجو مبنی بر مرتبط ترین تا نادر ارتباط ترین مطالب بوسیله گوگل شناخته می شود.
برای گزینش ارتباط، موتورهای جستجو از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند تا بتوانند اطلاعات ذخیره‌شده مجموعه بندی و مرتب کنند. این الگوریتم ها، در طی سالیان اخیر به منظور بهبود کیفیت حاصل جستجو تغییرات فراوانی کرده اند. برخی از این آپ دیت رسانی ها بسیار جزئی و در راستای بهبود کیفیت کارایی موتور جستجو میباشند و برخی دیگر از این آپ دیت رسانی ها با تمرکز بر افزایش عملکرد الگوریتم بوده و برای تقابل با یک نقص‌ خاص طراحی شده اند.
چرا الگوریتم ها بروزرسانی میشوند؟
با وجود اینکه گوگل هرگز جزئیات الگوریتم ها و بروزرسانی های زمان ای خود را فاش نمی کند ولی ما می‌دانیم که هدف گوگل از اجرا تنظیمات الگوریتم بهبود کلی کیفیت جستجو میباشد.
به همین استدلال است که در پاسخ به سؤالات بروز رسانی الگوریتم، گوگل همیشه یک پاسخ میدهد:
We’re making quality updates all the time
این قضیه بیانگر آن هست که در شرایطی‌که وبسایت شما بعد از آپدیت خاصی از گوگل مبتلا تغییر‌و تحول شد، شما بایستی وبسایت خود را با تنظیمات و دستور کار های تازه گوگل تطبیق دهید تا بتوانید در مسیر سابق خود باقی بمانید یا رشد فرمایید.
موتور جستجو چه می خواهد؟
موتورهای جستجو همیشه یک چیز را می خواستند: ارائه پاسخ های مفید و دقیق.
چنانچه این پاسخ درست باشد، پس چرا به حیث می رسد که سئو فعلا با سال های گذشته تفاوت داراست؟
برای فهم و شعور عالی، پاسخ را با یک مثال پیش خواهم توفیق:
در صورتی شما قصد داشته باشید یک زبان دوم نو خاطر بگیرید، در صدر، فهم آن گویش بسیار ابتدایی و اما طاقت فرسا میباشد. با گذشت فرصت، ادراک شما عمیق تر گردد و معناشناسی را فرا خواهید گرفت. معنای ضمنی لغت ها، جمله ها، اصطلاحات و رابطه دربین عبارات و لغات. در نهایت، با تمرین کافی، شما آنقدر در لهجه دوم گسترش خواهید کرد تا بتوانید تفاوت‌های ظریف را فهم و شعور نمایید و به سؤالات غیر قابل فهم یا ناقص نیز پاسخ دهید.
وقتی که موتورهای جستجو نو آغاز به یادگیری گویش ما کردند، آموزش آن ها فعالیت رنج بود و ما برای آنکه بتوانیم محتوای خود را به خزنده های گوگل بفهمانیم ناچار بودیم از لغت ها کلیدی خود بارها و بارها به کار گیری کنیم. منفعت این نحوه آن بود که محتوای ما سرشار از لغات کلیدی شود و خواننده نتواند به طور اثرگذار از آن برای رفع نیاز خود به کار گیری کند!
البته این هدفی عدم وجود که موتورهای جستجو درپی آن میباشند.
در آن بعدازظهر ای که موتور جستجو فاقد هوش و عدم وضوح های امروزی بود اصطلاح 10 لینک و پیوند آبی رنگ برای تمجید ساختار مسطح سرپ گوگل نوآوری شد. هر زمان جستجو اعمال میشد، گوگل نتایج را به صورت صفحه ها ده لینکی به مخاطب نمایش می‌بخشید.
از مهم‌ترین ویژگی های سرپ گوگل می توان به مفاد زیر اشاره کرد:
تبلیغات کلیکی
Featured snippets
حاصل محلی
گراف دانش
Site links
مرتبط ترین نتیجه ها





:: برچسب‌ها: آموزش سئو , دوره آموزش سئو, آکادمی رایا پارس ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: